dinsdag 3 maart 2009

selectie EDELSMEDEN



selectie Wim Ibensprijs
Birgit Vermuyten
Bikini juweel




Monique Joostens
tactiele juwelen

Bij het maken van juwelen ligt de klemtooon steeds op het visuele. Langs de visuele waarneming trachten we ons publiek te beroeren. Met deze collectie juwelen te ontwerpen heb ik getracht het visuele niet op de eerste plaats te laten beleven. Mijn doelgroep: blinden en/of slechtzienden. Belangrijk is de vorm en het gebruik van materiaal. Zilver is voor hen koud, reukloos en zonder waarde. Vandaar ook het gebruik in hoofdzaak van andere materialen door hen aangebracht. Deze keuze kwam tot stand door een 'voeldoos'. Blinden en/of slechtzienden zien door te voelen.
Als ziende zou men eerst geblindoekt het juweel moeten voelen en dan pas het visuele weer de overhand laten nemen want ook dan moet het juweel sterk overkomen.



Helen De Baerdemaeker
Katapult
Kameelbeen, rubber, hoorn, snaren, parels, papier, bont en stof



Mariette Van Der Wolf
Keep in touch
brons gegoten



Veerle Coppieters
Stonecollar
Glasdiamant en polyurethaan
70 x 40 x 50 cm



Trees De Mayer
Anthocarsis cardomines
Zilver, agaat
90 x 35 mm



Sofie Beullens
Playstones
Zilver en lego-onderdelen



Nathalie De Smet
Shawl/collar



Mieke Van Ussel
Bigger than the group
Plastic, halfedelstenen, nylondraad



Inge Nauwelaerts
Vindur, Lavaterra collection
Silver 925, nylon



Gudrun Meulemans
Experiment#44
Zilver en polymeerklei



Natalie Bal
Fourrure
Ag 925 en granaat



Diane Goossens
Necklace
Diamantschijf, zilver en staaldraad



Ann Therie
Het Steen
Zandsteen, verzinkte draad, metalen sleutel



Ann Kleis-Nicoll
Conglomeration
Halssnoer – Rugjuweel
Hematiet, maansteen, geoxideerd zilver

‘Substantie’ bestaande uit een mix van
kleinere elementen, in het bijzonder
stenen, afgeronde fragmenten met
fijnere matrix.




Pinh Pinh Yu
Broken?
Nektoren
Autoruit-stukjes, epoxy

Bij een groot verlies ben je ‘gebroken’, ‘kapot’- maar het leven gaat door en na een tijd moet je jezelf weer bijeen rapen. Dit kan een kans zijn om er mooier uit te komen, door je verdriet te verwerken en op die manier te groeien en sterker te worden.




Mariette van der Wolf
BlackTemptation
Zilver, touw, zwarte granaat

De sieraden zijn instrumenten bij een ontmoeting, en alle soms tegenstrijdige emoties die bij het ontmoeten horen, de nieuwsgierigheid, de angst, de spanning, de kwetsbaarheid en agressie van het ontmoeten worden in haar werkstukken verbeeld en aangeraakt. De sieraden zijn niet wat ze lijken te zijn. Kan de schoonheid van een eenvoudige steen behalve in zijn kleur en gloed ook in zijn hardheid en scherpte liggen? Is een ontmoeting die met een glimlach en handdruk begint niet ook een krachtmeting?. Waarom is iets ‘verschrikkelijk fijn’, of ben je ‘vreselijk gelukkig’? De serie omvat een aantal ringen, colliers, en broches. Bij deze ontwerpen krijgt het hele begrip sieraad een andere lading, en een andere betekenis: een steen is met een draad, die tegelijkertijd de zetting is, omwikkeld en vastgemaakt aan een gegoten zilveren ring, en is tevens wapen: met een felle polsbeweging vliegt de steen op een belager af. Om te verwonden of te verwurgen. Een sieraad kan gebruikt worden als wapen, en het voordeel is dat het makkelijk mee te dragen is, en zijn andere, dubbele aard verhult. Kan een sieraad een wapen zijn, anders dan de ringen van de Borgia’s, die stiekem gif konden meedragen?



Evi Van De Weyer
Devilish eggs
uitgebroed in de hitte van gloeiende lava
Broche
Polymeerklei, rode koraal



Floor Wetemans
Sieraden in schilderkunst
Koraal, onyx, parels, porselein, kant, zijde, zilver

De sieraden die ik hier presenteer, komen voort uit een interesse voor de juwelen afgebeeld in de schilderkunst. Na een zorgvuldig onderzoek naar juwelen afgebeeld op schilderijen ben ik tot deze collectie gekomen. Zo herinneren bepaalde aspecten van mijn werk aan deze schiderijen, maar deze sieraden hebben een hedendaags, persoonlijke interpretatie gekregen. In deze juwelen heb ik gekozen voor een beperkt materiaalgebruik. Koraal, onyx, parels, porselein, kant, zijde en zilver zijn gekozen om het traditionele uitgangspunt te benadrukken. Het rode zijden collier is een directe referentie naar het schilderij van Van Deynen.De kantafdruk staat enerzijds
voor de cameeën die gebruikt werden en anderzijds verwijst het naar de kanten kragen en manchetten afgebeeld op deze schilderijen. Bij de broches kan de gebruiker zelf bepalen hoe hij de objecten draagt: opvallend of eerder discreet. Porselein is gebruikt omwille van de fijne structuur en verwijst naar de porseleinachtige gezichten. Dit komt ook tot uiting in de structuur van de verf van de geportreteerde gezichten die door de jaren heen een patroon van fijne barstjes vertoont. De afdruk van het kant vind je ook terug op de platte vlakken van de broches en het collier met porselein.



Birgit Vermuyten
Tamani
Zilver, amethyst, citrine, tourmalijn

Deze halsketting is geïnspireerd op een
oud West-Afrikaans muziekinstrument,
de ‘Tamani’ (Festival du Niger-Segou-
Mali). Beweging en kleur reflecteren de cultuur,
muziek en dans van Mali.



Monique Joostens
Halsketting-doos
Hemathiet, zilver, papier

Steen
Waardeloos/waardevol, kleurloos/kleurrijk,
natuurlijk/synthetisch, ruw/geslepen,
helder/dof, blinkend /mat, speels/strak.



Luc Ingels
Halssnoer

Blanke tie raps houden de stenen samen
en fungeren ook als schakelsysteem
Marmer steen-afval, verzameld op de
vloer van mijn beeldhouwatelier.



Katayoun Pedramy
Forbidden Tale
Zilver, tourmalin

Het gaat over een aangrijpende ervaring die mijn relatie met mijn onmiddellijke omgeving heeft beinvloed. Elk element van de ketting/dit juweel staat voor een persoon. De positie van de elementen zijn afhankelijk van de persoonlijkheid. Welk element voor welke persoon staat zal voor altijd verborgen blijken.



Inne Janssens
Parure éloustic
Plastiek, fluo-water ballonnen

Ring en halsjuweel
Eloustic: Plastic ‘edelstenen’ in fluowaterballonnetjes.
Door het in elkaar steken van de verschillende ballonnetjes
bij het halssnoer en de armband vormen ze een elastisch geheel.



Carolina Apolonia
Baardworm & blik
geoxideerd aluminium, wormgangconcreties (tasselia ordamensis), touw, leer, zilver

In mijn werk onderzoek ik vaak de mogelijkheid om gevonden en afgedankte voorwerpen een nieuw leven te geven. Het stukje verroest blik is een nutteloos verkeersslachtoffer dat ik vond op een zeeuwse dijk. Het geknoopt touw zat aan een oude jagerstas. de gebruikte stenen zijn twee miljoen jaar geleden gevormd door de uitwerpselen van een baardworm. Het gaat er mij niet primair om van deze materialen een draagbaar juweel te maken, als wel om te onderzoeken hoe niet edele stenen en onorthodoxe materialen interessante composities kunnen opleveren.



Helen De Baerdemaeker
Goud en natuur triomferen in schoonheid.
Kei, 18Kt Au en bladgoud





Zhengong Wang
Dromen aan het Westermeer
broche
Zilver, goud, koraal, turkoois, jade, agaat

Het westermeer is het hart van de stad Hangzou (Ch). Haar pracht inspireerde talloze schilders en dichters tijdens vele opeenvolgende dynastieën. Nu is Hangzou
een moderne grootstad geworden. Torenflats kijken uit op het meer. Aan de andere oever zijn er die typische bergformaties, nog steeds behuisd met pagodes, tempels en paviljoentjes. Men kan er aan de drukte ontsnappen en de sfeer van het China van weleer opsnuiven. Dankzij het Westermeer heeft Hanghzou haar betoverende kracht weten te bewaren. Met deze materialen verbeeld ik haar. De traditie leeft voort.










Geen opmerkingen: