dinsdag 3 maart 2009

selectie FOTO



Marion Haenen

Deze foto’s komen uit een documentaire. Ik benader mensen en plaats advertenties met de vraag of ik ze 2x mag fotograferen. 1x foto geregiseerd door mij, 1x foto geregiseerd door het model, mijn foto: anoniem - geen make up, sieraden of haarproducten, geen oogcontact. foto model : identiteit – ik vraag hun te mogen fotograferen zoals ze zijn: wie ben je, wat is je identiteit? Hoe toon je op één foto de persoon die je bent? Maar in hoeverre heb ik nu een foto gemaakt van hun identiteit of van juist van hun imago? In hoeverre liggen deze twee verweven met elkaar? Als je weet dat je gefotografeerd wordt, in hoeverre geef je jezelf dan bloot? Door de foto’s tegenover elkaar op te hangen : anoniem - identiteit komt de toeschouwer in dialoog te staan met beide beelden, ze komen in confrontatie en er onstaat een identificering met het model. Welke identiteit foto spreekt ze het meest aan en waarom? In hoeverre bestaat identiteit en eigenheid en in hoeverre is het bëinvloedbaar?








Tinne Aerts
Me





Kees Beets



Johan Eeckhout
in & outdoortennis






CID / The Nuptial Flight/
Carole Meeusen (foto)
Ira Van Denderen
(performance-installatie)
Debora Wouters
(animatiefilm-ontwerp)

http://the-nuptial-flight.blogspot.com

Bloemenbezoekers vormen een kleine groep gespecialiseerde dieren die als seksuele boodschappenjongens voor planten functioneren...Bloemen houden zich met drie zaken bezig: seks, omkoperij en reclame. In functie van voortplantingsorganen van planten moeten zij het probleem oplossen van ‘vrouw zoekt man’ wat met wortels in de grond niet zo simpel is. De bruidsvlucht is essentieel voor het voortbestaan van de insecten. Op een zwoele zomerse dag zullen de koninginnen in wording en de mannetjes in golven het nest uitvliegen. Tijdens de vlucht slaat de koningin genoeg sperma op voor de rest van haar leven. Dit krijgt ze van één of meer mannetjes die vrij snel na de bruidsvlucht sterven. Als de paring voltooid is zal zij op zoek gaan naar een geschikte plek om haar nest te bouwen. Ze eet dan ook haar vleugels op vanwege de voedingsstoffen die zij nodig heeft om de eerste eieren te leggen.

‘Waarom hebben zebra’s strepen’ over dromen, bedrog, begeerte, status, stemmingen,
conflicten en relaties bij dieren'
(Desmond Morris)

“Toen honing nog goud was, zoet zeldzaam en verlangen overvloedig, bezocht ik de oudste beschaving.
Een volk dat enkel vuurwapens kende met twee lopen, één op de vijand, één opzichzelf gericht.
Een volk dat overal bloemen bracht en offers. Een volk dat honderd eeuwen voor de Inca’s al de taal van de dans doorgrondde, de vliegkunst machtig was en het meest bedwelmende parfum bezat. Ik was erg onder de indruk van de organisatie en gewoontes van deze cultuur en noteerde wat ik kon, maar toen ik de koningin ontmoette verstomde mijn denken. Ze was prachtig en torende uit boven haar werksters. Haar aanwezigheid bracht iedereen in een roes en haar parfum maakte alle andere vrouwen onvruchtbaar. Ze deed iedereen knielen. Zonder koning had ze haar hele volk verwekt en vandaag verliet ze met de helft van haar onderdanen het paleis om een nieuwe stad te stichten. Haar dochters, vijf maagdelijke prinsessen, zouden - zo werd mij gezegd – de volgende dag het luchtruim kiezen en tijdens hun vlucht met meerdere mannen de liefde bedrijven. Ze zouden elk een kolonie stichten, een paleis bouwen met was en baden in vloeibaar goud.”

Geen opmerkingen: